Należący do Polskiej Żeglugi Morskiej prom pasażersko-samochodowo-kolejowy Polonia, który wchodzi w skład floty Unity Line, obsłużył transport szyn z Dąbrowy Górniczej do Szwecji. W ostatnim czasie pociągi towarowe w terminalu promowym w Świnoujściu obsługiwane są coraz częściej.
Terminal promowy w Świnoujściu to największy obiekt tego typu w Polsce. Każdego tygodnia zawija tu nawet 77 jednostek. Jest tu obecnych aż trzech operatorów promowych – Unity Line, który wykorzystuje zarówno statki swojego właściciela, Polskiej Żeglugi Morskiej, jak i prywatnego armatora EuroAfrica Shipping Lines, a także Polska Żegluga Bałtycka, realizująca połączenia pod marką Polferries oraz niemiecki TT-Line. Oferują oni połączenia do Ystad i Trelleborga. W porcie morskim w Świnoujściu w EuroTerminalu obecny jest kolejny gracz, Finnlines, który obsługuje połączenia do Malmö. Świnoujście jest także jedynym miejscem na polskim wybrzeżu, w którym możliwa jest obsługa promów z pokładami kolejowymi.
Warto dodać, że w przeszłości pokłady kolejowe na dwóch polskich promach dzierżawiło PKP Cargo, oferując klientom regularne połączenia kolejowo-promowe pomiędzy Polską a Szwecją. Były to promy Jan Śniadecki i Kopernik. Każdy z nich umożliwiał jednorazowe przewiezienie wagonów o łącznej długości 600 metrów. Armatorem obydwu jednostek, eksploatowanych przez Unity Line, była EuroAfrica Shipping Lines. Ich znakiem rozpoznawczym było umiejscowione na burcie logo PKP Cargo. Trzeba jednocześnie podkreślić, że wyżej wymienione jednostki nie były jedynymi statkami we flocie Unity Line, wyposażonymi w pokład kolejowy.
Polonia – jedyny prom z pokładem kolejowym w PolscePokład kolejowy posiadał także prom Wolin, który niedawno zakończył służbę, o czym informował “Rynek Infrastruktury”. Obecnie jedynym statkiem Unity Line wyposażonym w pokład kolejowy jest Polonia, będąca zarazem jego flagową jednostką. Obsługuje ona relację Świnoujście – Ystad, a jej armatorem jest Polska Żegluga Morska, która funkcjonuje wciąż w dość archaicznej formie prawnej przedsiębiorstwa państwowego. Polonia liczy blisko 170 metrów długości i 28 metrów szerokości. Może zabrać na pokład 918 pasażerów, w tym 618 na łóżkach w kabinach. Łączna długość linii ładunkowych wynosi 2200 metrów, z czego blisko połowa przypada na pokład kolejowy. Łączna długość 6 torów kolejowych wynosi natomiast 600 metrów.
W ubiegłym roku w kwietniu po raz pierwszy po modernizacji i rozbudowie terminala promowego w Świnoujściu został w nim obsłużony transport kolejowy, o czym informował wówczas “Rynek Infrastruktury”. Wagony towarowe przeznaczone do przewozu kontenerów zostały wówczas dostarczone ze Szwecji do Polski właśnie promem Polonia. Po przybyciu do Świnoujścia ruszyły one na południe Europy.
W sierpniu prom Polonia po raz kolejny obsłużył platformy kontenerowe, tym razem skierowane na naprawę do Polski. Jak poinformował w dniu 5 marca Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w mediach społecznościowych, prom Polonia obsłużył kolejny taki transport.
Świnoujście na intermodalnej mapie PolskiTym razem na pokład Polonii załadowano wagony przewożące szyny kolejowe, które wysłano do Szwecji z Dąbrowy Górniczej. – Najdłuższy skład mierzył 140 metrów i przewoził szyny o długości 120 metrów. Mniejsze składy przewoziły szyny o długości 60 metrów. Był to pierwszy przeładunek tak nietypowego transportu – czytamy w poście opublikowanym przez ZMPSiŚ. Jak możemy zobaczyć na zdjęciach opublikowanych przez administrację portową, jest to dość złożona operacja. Nie jest tu wykorzystywana żadna rampa, a szyny na promie muszą zostać maksymalnie zbliżone do szyn na lądzie, aby dzieląca je przestrzeń była jak najmniejsza. Wymaga to zachowania ogromnej precyzji w manewrach w rejonie stanowiska.
Warto dodać, że pod koniec ubiegłego roku w świnoujskim terminalu promowym obsłużono po raz pierwszy pociąg intermodalny przewożący naczepy samochodowe. Było to możliwe dzięki
zakończonej w październiku 2023 modernizacji i rozbudowie obiektu, uwzględniającej m.in. jego dostosowanie do obsługi transportu intermodalnego, obejmujące np. zakup ciągników siodłowych i reachstackerów. Tym samym Świnoujście może stać się ważnym miejscem na intermodalnej mapie Polski jeszcze przed oddaniem do użytku głębokowodnego terminala kontenerowego, zaplanowanym na koniec obecnej dekady.